torsdag 29. november 2012


Forside Bedre Skole nr. 3/2012

Det siste nummeret av bladet Bedre Skole handler mye om atferd og læring i skolen.
Over 5000 elever er tatt ut av normalskolen og får opplæring i segregerte tiltak. En betydelig del av disse får et alternativt tilbud på grunn av atferdsproblemer. Omfanget har overrasket mange. Tendensen ser ut til å øke. Bare fra 2007-2010 var økningen på elever tatt ut av ordinær undervisning på 30 % .
Det stilles spørsmål om vi er på rett vei ? Sett i lys av at 40% av spesialundervisningen gis av ufaglærte, hva skjer med de segregerte elevene etter grunnskolen eller på lengre sikt? Hvordan vil disse elevene klare seg i samfunnet?

I en av artiklene i bladet skriver Terje Ogden, forskningsdirektør ved Senter for studier av problematferd og innovativ praksis, at det store antallet elever utenfor grunnskolen slår i hjel myten om en inkluderende skole.
Han retter kritikk mot tingenes tilstand og uttrykker grunn til bekymring når problemet i liten grad blir erkjent, utredet og løst. Han legger noe av skylda på svak kommuneøkonomi. Nye prioriteringer og manglende forpliktelser skaper stor avstand mellom idealer og virkelighet i dagens grunnskole. Han sier det er gjennomføringen av ambisiøse målsettinger om integrering og inkludering som er et problem, både lokalt og nasjonalt. Det er knyttet store forventninger til  inkluderingen i skolen, men når tallenes tale viser at utviklingen går feil vei er det på tide å ta problemene på alvor!

Jeg anbefaler dere å lese bladet. Det var virkelig mye interessant lesestoff denne gangen.
Jeg fant ikke siste utgave av bladet nå nettet men regner med at det blir lagt ut etter hvert. i arkivet er det uansett mange gode artikler som kan være nyttig å lese i forbindelse med både Bachelor og andre arbeidskrav. Jeg har selv funnet mye nyttig her!

http://www.utdanningsforbundet.no/Fagtidsskrift/--Bedre-Skole/Arkiv/2012/


1 kommentar:

  1. Viktig å se nærmere på dette, Linda. Jeg tror at mange barn, kanskje særlig gutter, for raskt får stempelet adhd-barn. Kanskje er det arbeidsformene i skolen det må gjøres noe med? Sitter vi kanskje for mye i ro, rett opp og ned med blyanten i hånden? Vi hadde jo litt om dette i PEL i fjor, og det er et interessant tema! :)

    SvarSlett