lørdag 20. oktober 2012

Photostory

Nå har vi nettopp hatt som arbeidskrav i Norsk 2 å lage en bildefortelling med programmet Photostory 3. Noen bruker sikkert også andre programmer som I Movie Maker  eller lignende, men i alle fall var det Photostory vi fikk innføring i å bruke sist vi var på samling.
Jeg hadde programmet fra før og hadde også brukt det tidligere, derfor gikk det veldig greit å komme i gang med bildefortellingen.
Når man skal lage en bildefortelling er det greit å starte med å tenke ut hva som skal være temaet i fortellingen. Enten den skal ha et bestemt budskap eller du bare ønsker å vise flotte bilder fra en tur eller opplevelse er det viktig å sortere ut og samle de bildene du ønsker å bruke i ei merket mappe. Da sparer du mye tid.
En bildefortelling, som alle andre fortellinger har en begynnelse og en slutt, så det er viktig å tenke ut hvilken rekkefølge bildene plasseres i når du legger dem på tidslinja i programmet, slik at fortellingen får en naturlig progresjon, gjerne med et høydepunkt eller flere.

Så kan man legge til passende tekst til bildene, lese inn kommentarer eller legge på musikk, enten til bestemte bilder eller hele bildefortellingen. Overganger mellom bildene og visningstid kan også bestemmes for hvert bilde. For hver operasjon man gjør i programmet kan man velge forhåndsvisning. Dette gjør det enkelt og redigere underveis før man sier seg fornøyd med prosjektet.

I Photostory er det også et utvalg musikk og lydklipp man kan bruke, eller man kan velge å hente musikk fra eget bibliotek på datamaskinen. Når man skal publisere en bildefortelling er det viktig å huske på loven om opphavsrettigheter. Hvis man ikke bruker egne bilder bør man sjekke opphavsrett før man "låner" bilder fra andre. Det samme gjelder for bruk av musikk. Flickr.com er et nettsted der en kan finne bilder som gir fri bruk. Det er bare å sjekke ut innstillingene for det aktuelle bildet du kunne tenke deg å låne. På Jamendo.com gjelder det samme for musikk.

Jeg synes selv det var vanskelig å finne passende musikk til bildefortellingen min. Jeg lastet ned en låt fra jamendo, men da jeg skulle laste den opp på Photostory fikk jeg beskjed om at det var en ugyldig musikkfil så jeg kunne ikke bruke den likevel. Til slutt i min frustrasjon endte jeg opp med å bruke en melodi av Kari Bremnes. Ikke helt etter reglene nei, men jeg håper jeg får tilgivelse for det. Sangen passet i alle fall veldig bra med fortellingen min, for det er noe med at musikken og bildene sammen skal forsterke budskapet.
Dette med musikken må jeg forske videre på og jeg tar mer enn gjerne imot tips fra andre som kan dette bedre enn meg. Jeg synes jeg brukte alt for lang tid på å finne passende musikk til bildefortellingen min men jeg  håper imidlertid det går lettere etter hvert som jeg får mer erfaring.

I praksis med 6. klasse fikk elevene lage bildefortelling i kunst og håndverktimene. De jobbet i grupper på tre og fire sammen,tok bildene selv på skolen og laget sine egne fortellinger med kommentarer og musikk. Da alle var ferdige hadde vi felles filmfremvisning i klassen, og gruppene fikk være med på å vurdere hverandre etter forhåndspresenterte kriterier. Det var utrolig gøy å være med på og noe som alle elevene likte. De ga hverandre mye applaus og alle gruppene fikk gode, konstruktive tilbakemeldinger.  Arbeid med bildefortelling kan brukes i alle fag da digitale ferdigheter inngår som en grunnleggende ferdighet i alle fag. Arbeidet er kreativt og stimulerer til motivasjon og lærelyst!

Legger ved bildefortellingen min her :-)



4 kommentarer:

  1. Kjempeflott bildefortelling. Nydelig natur. Fikk lyst på en fisketur :)

    SvarSlett
  2. Jeg ser nå at du også har fått med mye av den flotte naturen vi omgir oss. Blir så eventyrlig når det blir fremstilt i en slik bildefortellig med musikk og tekst. Jeg kjenner at jeg er både glad og stolt for alt det fine som omgir oss:)

    SvarSlett
  3. Du skriver svært godt om Photo Story 3 og dine erfaringer med programmet. Jeg så nettopp bildefortellinga di - den du har levert på Fronter. Praktfull. Der er oppløsninga 640 x 480. Innebygd i blogg kan fine bilder så "små" at de ikke kommer til sin rett. Vær oppmerksom på at du under innstillinger i Photo Story kan velge opptil 1024 x 768 som oppløsning. Hvis bildene har tilsvarende eller høyere oppløsning bør du velge det for å få bedre kvalitet selv og wmv-fila blir større. I Movie Maker er HD-kvalitet (1440 x 1080) mulig. Derfor bruker jeg mest Movie Maker.

    Jeg registrerer med glede at du også greier ut om opphavsrett og hvor man kan få tak i "lovlige" bilder og musikk. Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke fikk til å bruke mp3-musikk fra Jamendo. Gjorde nettopp en test i Photo Story 3. Det fungerte.

    Du skriver at man må tenke gjennom budskap og rekkefølge på bilder. Å samle "ingrediensene" i ei mappe sparer tid. Å finne musikk tar tid med mindre du har samlet på forhånd. Jeg er med ujevne mellomrom innom Jamendo for å høre og laste ned det jeg liker, det jeg tenker jeg kan bruke senere.

    Kari-Bremnes-sangen passer fortreffelig til dine bilder (jeg går ut fra du har timet noe?). Det spørs hva Kari synes. Da jeg hørte hennes "E du nord" første gang i høst, tenkte jeg umiddelbart at denne ville jeg bruke når jeg hadde noen bilder og ei fortelling som passet. Det ble fortellinga "Nord i landet - Kjerringøy i oktober" som du kan se på http://ppublogg.blogspot.no/2012/10/kjerringy-i-oktober_19.html (Du kan velge 1080p HD med tannhjulet. Kvaliteten blir bedre selv om størrelsen på viseren er den samme.) Hvis du savner Kari der er det fordi jeg ikke kunne publisere med henne, men måtte bruke Persson fra Jamendo. En ganske annen opplevelse enn med Kari, men helt fint.

    Applaus for for fortellinga om og opplegget med bildefortelling i kunst og håndverk. Å være lærer med IKT er ei det verste.


    SvarSlett
  4. Takk for fine innspill Thomas. Det at jeg kan velge oppløsning på bildene i Photostory visste jeg ikke men det skal jeg ta til meg. Så på facebook at det var flere enn meg som slet med å laste opp gyldige musikkfiler fra jamendo til Photostory, men jeg skal prøve flere ganger å se om jeg får det til. Hadde egentlig dårlig samvittighet når jeg la ut bildefortellinga mi med Kari Bremnes musikk til, selv om den passet godt til bildene...

    SvarSlett